December feestmaand 2

Lekker december

We zijn alweer over de helft van december. Vanaf vandaag nog precies 1 volle week tot aan kerstmis. Dus nog 7 dagen om gewoon je normale ritme en eetpatroon aan te houden! Ga bijvoorbeeld nog een extra keer sporten of neem nog een balansdag, je voelt je dan veel fitter, dan dat je op de bank blijft zitten.

Misschien heb je nog een kerstborrel. Probeer dan te matigen met alcohol en drink water tussendoor. Als er lekkere hapjes zijn, zorg dan dat je niet met een lege maag gaat, zodat je niet (veel) te veel neemt.
Ga je uit eten? Ook dan kun je ook bewust kiezen, neem bijvoorbeeld vis of biefstuk ipv schnitzel of spareribs. Kies vooral groente ipv patat enz.

Krijg je een kerstpakket met allerlei lekkers, maak deze dan pas na het eten (als je verzadigd bent) open ipv met honger, anders gaat er misschien al wat op...
Leg de ongezondere dingen uit het zicht en bewaar ze tot aan kerst, of geef ze weg.

Dan is het kerst....

Kerst staat niet gelijk aan veel eten, maar je wilt natuurlijk wel lekker genieten en dat hoeft echt niet met een blaadje sla. 
Het is logisch dat je met bijzondere dagen wat meer eet als normaal, dit is ook geen probleem. Maar wil je het niet uit de hand laten lopen zou je er wat rekening mee kunnen houden. Hieronder enkele tips....

Luister naar je lichaam

Meer is niet altijd beter... Eet niet om het eten, maar eet bewust en geniet ervan!  Van teveel eten wordt je misselijk, moe en loom, wat de feestvreugde juist teniet doet. 

Houd je gewone ritme aan

Houdt je zoveel mogelijk aan 3 maaltijden per dag. Sla het ontbijt niet over omdat je een uitgebreide lunch verwacht. Neem dan bijvoorbeeld een schaaltje magere kwark, dit bevat veel eiwitten en verzadigd goed, waardoor je de brunch niet met 'honger' begint en teveel gaat eten.

Gezond kan ook lekker zijn!

Verzorg je het kerstdiner zelf, kun je ook zelf gezond kiezen. Er zijn talloze gezonde feestelijke menu's. Kijk bijvoorbeeld eens naar de kerstmenu's van het voedingscentrum. Dit zijn leuke menu's met niet te veel calorieën, (ook van voorgaande jaren staat erop) 
Ook kun je natuurlijk zelf een menu samenstellen. Begin bijvoorbeeld met een heldere soep, deze bevat veel minder calorieën dan een romige soep.
Rundvlees of kip bevat minder vet dan varkensvlees, of kies voor vis. Rode sauzen zijn vaak beter dan de witte. Zorg ook dat er meerdere soorten groenten op tafel staan, zodat je daar je bord mee kunt vullen!  
Pas op met desserts, deze bevatten al snel meer calorieën dan het voor- en hoofdgerecht bij elkaar. Maak bijvoorbeeld een grote schaal met verschillend fruit en neem daar een klein beetje ijs bij!

Kleine porties

Als je van kleine borden eet, neem je vaak minder dan van grote borden. Zo kun je een extra keertje opscheppen! Eet langzaam, met kleine hapjes, kauw goed en proef bewust, het duurt ongeveer 20 minuten voor het verzadigingssignaal bij de hersenen is. Dus als je snel eet, is de kans op teveel eten groot.
Dit geldt natuurlijk ook voor drinken. Kleinere glazen scheelt al snel veel calorieën. Zowel bij frisdrank (beter helemaal vermijden) als bij wijn of andere alcoholische dranken. Drink water tussendoor, dit verzadigd een beetje en bevat 0 calorieën!

Bewegen!

Blijf ook tijdens de kerst in beweging! Maak een wandeling na de brunch of voor het diner, ga een eindje fietsen of ga hardopen, alles is goed!
Zo hou je je stofwisseling aan de gang en voel je je gezonder! 

Oud en nieuw

Na de kerst is het nog 4 dagen tot oudejaarsdag. Dus weer 4 dagen tijd voor je normale eetpatroon. Zorg dat je niet 4 dagen restjes van kerst aan het opmaken bent, maar neem een balansdag en pak vooral weer voldoende fruit en groenten.  
Zo kom je niet aan tijdens de feestdagen en kun je met oud en nieuw natuurlijk weer genieten van een oliebol (of 2)

Ik wens iedereen alvast fijne feestdagen en een goede jaarwisseling toe!!!