Gezond eten en op vakantie

Afvallen op vakantie

De vakantie periode is begonnen, dit kan in combinatie met gewicht verliezen en gezond eten soms wat lastig zijn.
Een geschikt onderwerp voor deze blog denk ik, hier volgen wat tips om een beetje houvast aan te hebben!

Vakantie is genieten

Veel mensen die een poging doen om gewicht te verliezen, hebben hier tijdens de vakantie minder zin in. Vakantie is genieten dus is het zonde (vinden ze) om telkens op de lijn te letten. Het is natuurlijk ook zo dat vakantie om te genieten is, en het is zeker niet nodig om volledig bezig te zijn met je gewicht en gezond eten, maar je kunt wel verstandige keuzes maken, zodat je tenminste niet aankomt tijdens je vakantie.

Tijdens de reis

Of je nu een met het vliegtuig, trein of met de auto gaat, onderweg is het lekker makkelijk om te gaan voor een snelle (vaak ongezonde) hap.
Een vertraging kan het gezond willen doen al flink moeilijk maken. Ga liever de tijdschriftenkiosk in als je lang moet wachten in plaats van in het restaurant je tijd te verdrijven met koffie en vlaai. Zorgt dat je altijd een gezonde snack bij de hand hebt zoals een stuk fruit.
Dit geldt helemaal voor de wegrestaurants en tankstations. Hier is de verleiding groot om te snacken. Zorg voor gezonde snacks in de auto, bijvoorbeeld volkorenbrood, vers fruit en gezonde tussendoortjes.

Ontbijten op vakantie

Je kunt op verschillende manieren ontbijten, bijvoorbeeld zelf een ontbijt maken op de camping of appartement, dit kan vaak nog vrij gemakkelijk gezond zijn.
Je kunt ook een ontbijtbuffet hebben in je hotel, maar hiermee kun je gemakkelijk de fout ingaan. Er zijn vaak lekkere zoete broodjes, gebakken eieren en bacon of de lekkere taartjes en gebakjes. Dit is erg lekker, maar je kunt ook kiezen voor een broodje met beleg of yoghurt met muesli erin. Natuurlijk mag je best eens zondigen tijdens je ontbijt op vakantie, maar kies bijvoorbeeld een paar dagen uit, in plaats van elke dag.

Bewegen tijdens je vakantie

Als je een beetje actief op vakantie bent, kun je aardig wat calorieën verbranden. Zeker met hogere temperaturen gaat het heel hard met het verbranden van calorieën. Wie met warm weer een uur wandelt kan gemiddeld tussen de 300 en 500 calorieën verbrandenOok zwemmen doen we vaak op vakantie. Je gebruikt hiermee al je spieren en het is verkoelend!

Afvallen op vakantie met All-inclusive

Er is eigenlijk geen moment op de dag dat er geen eten wordt aangeboden. Beslis voor jezelf of je echt bij iedere maaltijd wilt aanschuiven, of dat je alleen tijdens het ontbijt en avondeten langs het buffet loopt, tussendoor kun je dan vaak fruit en salade nemen.
Eet alleen als je ook echt honger hebt. Kies zoveel mogelijk voor volkorenproducten, groenten en fruit. Ook een toetje kun je best een keer overslaan. Neem af en toe een nagerecht. Als je toch een dessert wilt, kun je vers fruit nemen. In het zuiden smaken vruchten vaak veel zoeter dan bij ons, er zijn vaak nieuwe soorten om uit te proberen en het fruit is vaak al schoongemaakt en in stukjes gesneden.
Vooral bij een buffet kun je veel nieuwe dingen uitproberen, bijvoorbeeld bulger of couscous. Let op je verhoudingen tussen de producten. Veel fruit met een beetje ijs of pudding. Veel groenten en salade met een beetje vis of mager vlees.

Grens afspreken

Spreek met jezelf af waar je grens ligt. Proef lokale lekkernijen met veel calorieën niet te vaak. Bijvoorbeeld één keer. Vermijd dat je ze elke dag gaat eten. Er is best ruimte voor lekkernijen wanneer je de rest van de maaltijden mager en gezond houdt. Wees niet teleurgesteld
als het niet lukt om af te vallen tijdens je vakantie. Zie je vakantie inderdaad als een moment waarop je kunt genieten. Soms bouw je tijdens je vakantie ook meer spieren op en deze wegen sowieso meer dan vet.

Natuurlijk wens ik iedereen een hele fijne vakantie toe!