Goede voornemens!

Allereerst wil ik iedereen een gelukkig en gezond 2019 toewensen!

1 januari is natuurlijk de dag van de goede voornemens, (en van brak wakker worden na teveel drank en oliebollen)
Een nieuwjaar, nieuwe kansen! Misschien wel om je streefgewicht te bereiken!
Hier enkele tips......

Maak je doel duidelijk

Kies voor 1 duidelijk doel, maak het jezelf niet te moeilijk door EN te willen stoppen met roken, EN te minderen met alcohol, EN ook nog af te willen vallen.
Dit is gedoemd te mislukken, je kunt niet alles tegelijk.
Kies voor 1 duidelijk doel en omschrijf dat positief, bijvoorbeeld:
Ik ga dit jaar 10 kg afvallen!
Verdeel dit doel in subdoelen (hapklare brokken) van bijvoorbeeld 2 kg per keer.  
Schrijf hier ook een tijd bij wanneer je dit subdoel wil bereiken. Het moet wel reëel zijn,
6 kg in 2 weken kan niet. Schrijf bij ieder subdoel ook een beloning, dit kan vanalles zijn, groot of klein, als jij het maar leuk vindt!

Meer bewegen

Dit werkt ook voor meer bewegen, bijvoorbeeld:
Ik ga dit jaar iedere dag 30 minuten aan beweging doen! (positief en duidelijk)
Een eerste subdoel kan zijn om 2 keer peer week 30 minuten te gaan bewegen. Als je hier dan aan gewend bent maak je van je tweede subdoel 3 keer per week 30 minuten enz.... Je kunt bijvoorbeeld wandelen, of misschien hou je meer van fietsen of wil je beginnen met hardlopen, alle beweging is goed, als jij het maar leuk vindt! Wees ook hier weer realistisch: 5 km hardlopen kun je niet binnen een maand opbouwen vanaf 0. Via internet zijn er veel opbouwschema's te vinden. Ook thuis sporten via bijvoorbeeld you tube filmpjes is goed op te bouwen.

Gericht op resultaat

Werk naar resultaat toe, hou je doel duidelijk voor ogen!
Weeg jezelf bijvoorbeeld 1 keer per week op een vaste tijd en schrijf dat op. Je zou ook je taille omtrek eens per week kunnen meten en noteren.
Ook de mate van beweging kun je goed bijhouden, schrijf het op in minuten of kilometers, zo zie je vooruitgang en dat werkt motiverend om door te gaan richting je doel. 

De fout in....

Hoe gemotiveerd je ook begint, het zal vast eens voorkomen dat je de fout in gaat;
een collega trakteert op gebak en het lukt je niet om af te slaan; je wilde gaan wandelen, maar het regent hard, enz....  Geef het niet meteen op, maar probeer vol goede moed weer verder te gaan. Het plan is echt niet mislukt met 1 misstap, ieder moment heb je zelf de keuze om weer verder te gaan, wees niet te streng voor jezelf.

Succes!!!