Wat is het jojo effect?

Lichaam vs houtkachel 

Je kunt je lichaam zien als een houtkachel. Gooi je er continue en met regelmaat hout op, dan blijft hij gewoon doorbranden. Gooi jij er praktisch geen hout meer op dan gaat het steeds minder hard branden.
Zo werkt dat in het lichaam ook. Eet met regelmaat en genoeg. Verdeel 3 maaltijden over de dag: ontbijt, lunch, diner, en kies daartussen voor 3 tussendoortjes, bijvoorbeeld om 10 uur, 15 uur en 20 uur. Zo hou je je ruststofwisseling aan de gang.
Eet je eigenlijk TE weinig, dan gaat je lichaam in de bespaarstand (het vlammetje gaat zachter branden), je ruststofwisseling daalt en je verbruikt minder energie dan voorheen, omdat het lichaam zoveel mogelijk vasthoudt om reserves te houden. (dit is nog van vroeger uit, toen nog niet weer bekend was wanneer er weer wat te eten zou zijn)

Heb je een tijdje streng gelijnd en je gaat vervolgens weer meer eten, komen de kilo's vaak weer snel terug.
In vergelijking met de kachel: je gaat er opeens weer meer hout op gooien, maar omdat hij bijna niet meer brandt, kan hij die hoeveelheid hout moeilijk aan, en duurt het langer voordat dat weer brand.
Dit zie je dan ook direct terug in je lichaam. Je stofwisseling is nog laag en kan een grotere hoeveelheid eten moeilijk aan waardoor het direkt wordt opgeslagen. Je gewicht en vetpercentage stijgen weer, tot soms boven de beginwaarde.

Dit is dus het jojo-effect...

Vooral met een crashdieet waar je in een te korte tijd zo snel mogelijk gewicht wil verliezen, ligt dit op de loer. Je krijgt dan soms nog minder dan 1000 kcal per dag, wat veel te weinig is. Je lichaam heeft energie nodig om op temparatuur te blijven, om je ademhaling en hartslag op peil te houden, om je bloed rond te pompen, en om je hersenactiviteit en je spijsvertering aan de gang te houden. Dus met zo weinig kcal gaat je lichaam al snel in de spaarstand. Ook is zo'n crashdieet niet vol te houden, waardoor de kans op een eetbui vroeg of laat heel groot is. Als je dan meteen (te) veel eet, wordt dit direct opgeslagen.

Zo kun je dus (te) weinig eten en niet afvallen. Zonde van de moeite....

 

Hoe voorkom je dat je lichaam in de spaarstand gaat?

Blijf voldoende eten van vooral gezonde voedzame producten en doe dit met regelmaat.
Het is moeilijk aan te geven hoeveel kcal je per dag nodig hebt, dit is per persoon verschillend, en afhankelijk van je lengte, gewicht, vet- en spiermassa en je dagelijkse bezigheden. Gemiddeld hebben vrouwen zo rond de 2000 kcal nodig en mannen rond de 2500 kcal. Wil je afvallen zul je meer energie moeten verbranden dan dat er binnenkomt.  Wil je weten waar jou ruststofwisselingspunt ongeveer ligt dan kan ik je daar natuurlijk mee helpen!