Dé 6 meest gestelde voedingsvragen

#1.  Als ik eens uit eten ga of een feestje heb gehad ben ik de volgende dag meteen 1 kg zwaarder. Hoe kan dat?

 Dit is een vraag die ik geregeld hoor. Gelukkig is het niet zo dat je van 1 feestje of etentje meteen 1 kg aankomt, want als dat zo was, zou iedereen alleen maar steeds zwaarder worden.
1 kg echt lichaamsvet komt overeen met +/- 7000 kcal, dat wil dus zeggen dat je dan 7000 kcal méér moeten eten dan dat je verbrand om 1 kg aan lichaamsvet aan te komen. En dat is haast niet mogelijk in 1 dag.

Hoe kan het dan, dat de weegschaal dat wel aangeeft? Dit zit eigenlijk altijd in je vocht%.  Eten in een restaurant is vaak veel zouter en zout zorgt ervoor dat je vocht vast houdt. Ook na een feestje met chips en/of nootjes en een alcoholisch drankje kun je de volgende dag meteen wat zwaarder zijn. Ook dit ligt aan het zout, en alcohol zorgt er ook voor dat je vocht vast houdt. Ook heb je meer darminhoud na een grotere hoeveelheid eten. Dit weegt ook wat. Vaak is dit na 1-2 dagen weer weg, dus ga niet meteen de volgende dag op de weegschaal staan, maar wacht 2 dagen.


#2. Moet ik koolhydraat-arm eten als ik wil afvallen? 

Nee, je lichaam heeft koolhydraten nodig. 
Even een korte uitleg. Koolhydraten zijn onder te verdelen in 2 groepen:
- de snelle (enkelvoudige) koolhydraten; dit zijn de suikers en die kun je wel het beste zoveel mogelijk vermijden, want ze bevatten vaak veel kcal, maar geen (of weinig) voedingstoffen en hebben een grote 
'door-eet factor'.
- de langzame (complexe) koolhydraten; o.a. in groente, fruit, peulvruchten en volkoren producten zoals brood en volkoren pasta. Deze geven ons juist de energie en voedingsstoffen die ons lichaam nodig heeft. Deze kun je dus prima eten!

Je komt aan als je meer calorieën eet dan je verbruikt, dus niet door het eten van koolhydraten.


#3. Ik hoor vaak dat noten heel gezond zijn, maar ze bevatten toch veel calorieën?

Het klopt dat noten behoorlijk veel calorieën bevatten, 1 handje (25 gr) telt al snel ongeveer 150 kcal.(en als je 's avonds voor de tv ongemerkt de hele zak leeg eet, zit je zo rond de 800 - 900 kcal)
Toch zijn noten (met mate) inderdaad heel gezond. Ze bevatten veel belangrijke voedingstoffen die we nodig hebben. Het voedingsadvies is om elke dag 1 handje ongezouten noten te eten. Alle ongezouten noten en pinda's zijn goed voor je. Ook notenpasta en pindakaas van 100% noten of 100% pinda tellen mee als handje noten.


#4. Is het gezonder om alcoholvrij bier en wijn te drinken?

Alcoholvrij bier en wijn zijn betere keuzes dan met alcohol. Maar dat betekent nog niet dat ze gezond zijn. 
Net als in frisdrank en vruchtensap zitten en behoorlijk wat suikers in. Je krijgt dus nog steeds relatief veel calorieën binnen. Ook bevatten ze geen voedingsstoffen, dus je lichaam heeft er niks aan (vulling)
Als je minder alcohol wilt drinken, dan kunnen alcoholvrije varianten een goed alternatief zijn. 
De pure stof alcohol bevat ook calorieën, dus de 0,0% variant bevat sowieso minder.. 
Zo bevat 1 glas normaal bier ongeveer 110 kcal en 1 glas 0,0% bier ongeveer 65 kcal. 
(En je voorkomt natuurlijk de kater de volgende ochtend).


#5. Kom je aan van wat je 's avonds na 20 uur eet?"

Nee, ook hier weer; je komt aan als je meer kcal binnen krijgt, dan dat je verbruikt. Het tijdstip van de dag maakt daarin niet zoveel uit. Je lichaam denkt niet om 20 uur 'ik doe helemaal niks meer'.
Maar als je 's avonds gaat snacken, dan is de kans wel groter dat je meer eet dan je nodig hebt. 
De verleiding om meer te eten is vaak 's avonds groter, bijvoorbeeld omdat je moe bent of omdat het een gewoonte is om voor de tv te snaaien.
Ook is de avondsnack vaak geen appel, maar zijn het vooral de chips, chocola en andere calorierijke snacks. Daardoor is de kans dat je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt groter, en dan kom je aan.


#6. Als ik ’s avonds op de bank zit heb ik zin in chips. Zijn light-chips gezonder dan gewone chips?

Light-chips bevatten wel (iets) minder calorieën dan gewone chips, maar het verschil is klein. In light-chips zit minder vet dan in gewone chips, maar wel meer suiker. Chips zijn nooit gezond, ook light chips niet. Ze staan niet in de Schijf van Vijf, het zijn allebei geen gezonde keuzes.

Als je ‘s avond vaak zin in een snack hebt, kies dan voor een gezonder alternatief.
Bijvoorbeeld een handje ongezouten noten, snackgroente met een dipje, meloen of augurk gerold in een plakje ham, een stukje pure chocola (80% cacao), een gekookt eitje, een rolletje van zalm of kipfilet met zuivelspread, popcorn of olijven.

Als je iedere avond zin hebt om te snacken, kun je je ook afvragen waar je echt behoefte aan hebt:

  •  Eet je overdag wel genoeg voedzame producten?
  •  Is het misschien een gewoonte geworden, om iedere avond wat lekkers te pakken?
  •  Heb je behoefte aan ontspanning?
  •  Eet je stress of vervelende gevoelens weg?
  •  Eet je omdat anderen om je heen eten?

Kortom, waar komt de drang om te snacken vandaan? Denk daar is over na en wellicht ligt daar de oplossing!

 

De weekmenu's bevielen goed en ik maak er nog vaak gebruik van.
Ben ruim 8 kg afgevallen en voel me veel beter.

- Wendy, 41 jaar -

GewichtsbeheersingNU

  • Voedings- en Gewichtsconsulent
  • Gezond afvallen
  • Lekker blijven eten
  • Meer energie
  • Persoonlijk advies 'op maat'
  • Blijvend resultaat door gedragsverandering
  • Grip op je eetpatroon
  • Individueel of in groep
  • Geen hypes, shakes of supplementen
  • Gratis kennismaking